اخبار فناوری

چگونه برنامه نویس شویم؟

پیش از اینکه بتوان به  پرسش پاسخ داد که ما چگونه میتوانیم برنامه نویس شویم و در حرفه برنامه نویسی موفق بوده و عملکرد خوبی داشته باشیم ، ابتدا باید به شناختی از اینکه برنامه نویسی چیست دست یابیم و درک خوبی از اینکه یک برنامه نویس کیست و چه می‌کند داشته باشید.. بنابراین، در ابتدای این مقاله به شرح چیستی برنامه نویسی  میپردازیم و سعی میکنیم تا حد امکان به طور خلاصه و با بیانی ساده به این سوال پاسخ داده شود.

در اصل برنامه نویسی فرآیندی است که در آن برای کامپیوتر تعیین می‌شود که کارهای خاصی را چگونه انجام دهد. تعیین وظایفی که کامپیوترها باید انجام دهند از طریق تعریف و تعیین تعدادی دستورالعمل انجام می‌شود. به مجموعه‌ای از این دستورالعمل‌ها که کار خاصی را انجام می‌دهند و خروجی و نتیجه مشخصی دارند، «برنامه» (Program) گفته می‌شود. فردی که دستورالعمل‌ها را می‌نویسد، برنامه نویس نام دارد. این دستورالعمل‌ها را می‌توان به زبان‌های مختلفی نوشت که به آن‌ها «زبان‌های برنامه نویسی» می‌گویند. تعداد و انواع زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیاد است که برخی همه‌منظوره هستند و برخی دیگر تنها برای منظور خاصی استفاده می‌شوند.

برنامه نویسان برای کدنویسی و ایجاد برنامه‌ها از ابزارهای مختلفی مثل «ویرایشگر متن»، «ویرایشگر کُد» و «محیط توسعه یکپارچه» (IDE) استفاده می‌کنند. IDE یا همان محیط توسعه یکپارچه کامل‌ترین و بهترین ابزار برای برنامه نویسان، به خصوص برای پروژه‌های بزرگ، به حساب می‌آید و تنها عیب آن می‌تواند این باشد که معمولاً نرم افزاری پرحجم و سنگین است. در IDEها علاوه بر ویرایشگر متن و ویرایشگر کد، امکانات متعدد دیگری هم در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد. برای مثال، ویژوال استودیو و اندروید استودیو از جمله IDEهای محبوب و پراستفاده هستند.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

برنامه نویس کیست و چه وظایفی دارد؟

برنامه نویس به فردی حرفه‌ای گفته می‌شود که دستورالعمل‌هایی را جهت اجرا به وسیله نوشتن و تست کردن کدها برای کامپیوتر ایجاد می‌کند. برنامه نویس که توسعه دهنده (Developer) هم خطاب می‌شود (اگرچه این دو با هم تفاوت‌هایی دارند)، امکان کارکرد صحیح اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های نرم افزاری را فراهم می‌کند. برنامه نویسان و توسعه دهندگان علاوه بر کدنویسی، کار اصلاح، نگهداری، تست و سایر امور مرتبط با نرم افزار را هم انجام می‌دهند.

حرفه برنامه نویسی بسیار گسترده است و برنامه نویسی شاخه‌های مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین شاخه‌های آن می‌توان به برنامه نویس وب و برنامه نویسی موبایل، توسعه دهنده نرم افزار (دسکتاپ) و برنامه نویس بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد. برنامه نویسان حرفه‌ای، برنامه‌ها را برای یافتن ایرادها یا همان باگ های نرم‌افزاری و رفع هر نوع خطایی جستجو می‌کنند که ممکن است در کدها ایجاد شده باشد و به‌روزرسانی‌های لازم را برای برنامه‌های از قبل ایجاد شده می‌نویسند. برای افرادی که سابقه مطلوبی در ریاضیات دارند و می‌توانند با پردازه‌های ترتیبی و منطقی که کامپیوترها به آن‌ها متکی هستند به خوبی کار کنند، حرفه برنامه نویسی شغلی ایده‌آل به حساب می‌آید و البته ناگفته نماند که درآمد برنامه‌ نویسی در ایران و همینطور جهان نیز برای بسیاری مطلوب است.

داشتن علاقه شرط اصلی موفقیت است و باید مهم‌ترین دلیل مطرح شدن این سوال در ذهن که چگونه برنامه نویس شویم ، داشتن شور و اشتیاق به برنامه نویسی باشد. اما اطلاع داشتن از میزان درآمد برنامه نویس و کسب آگاهی نسبت به شرایط حقوق برنامه نویس می‌تواند انگیزه برای برنامه نویس شدن را افزایش دهد. بنابراین در بخش بعدی به این سوال پاسخ داده شده است که حقوق برنامه نویس چقدر است؟

اگر بازهم دوست دارید در مورد شغل برنامه نویسی و اینکه برنامه نویس کیست بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم مطلبی که در ادامه لینک آن آمده است را مطالعه کنید.

درآمد برنامه نویس یا حقوق برنامه نویس چقدر است؟

حقوق برنامه نویس بسته به سطح مهارت، حوزه برنامه نویسی و فناوری‌های مورد استفاده متفاوت است. هرچه تجربه و سابقه بیش‌تر باشد، حقوق برنامه نویس هم بیش‌تر خواهد بود. همچنین معمولاً با افزایش تقاضا برای استخدام برنامه نویس در یک زمینه خاص، حقوق بیش‌تری هم پیشنهاد داده می‌شود. برخی از حوزه‌های برنامه نویسی با توجه به اینکه پیچیده‌تر و دشوارتر هستند، درآمد بیش‌تری هم دارند.

درآمد برنامه نویس با سابقه کار چه نسبتی دارد؟

حقوق برنامه نویس در ایران (در زمان انتشار این مقاله)، برای برنامه نویسان مبتدی (junior) مطابق با مبلغ مصوب قانون کار یعنی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان تخمین زده شده است. برنامه نویسان با تجربه‌تر حقوق بسیار بیش‌تری دریافت می‌کنند.

تقریباً می‌توان گفت که میانگین حقوق برنامه نویس در ایران در حدود ۱۰ میلیون تومان معادل ۳ هزار و چند صد دلار در زمان نگارش این مقاله است. بنابراین، می‌توان گفت با کسب تجربه و افزایش سابقه کاری در زمینه برنامه نویسی، می‌توان به درآمد خوبی رسید و حقوق برنامه نویس باتجربه نسبت به سایر مشاغل حوزه فناوری در سطح مطلوب و بالایی قرار دارد.

اگر تمایل دارید در مورد حقوق یک برنامه نویس و درآمد آن از این حرفه بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مطلبی که لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

چگونه برنامه نویس شویم و چه گام هایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود دارند؟

به طور کلی ابتدا باید علاقه و انگیزه لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود داشته باشد و فرد این سوال را از خود بپرسد که چرا می‌خواهد برنامه نویس شود؟ در قدم بعدی، فرد باید ببیند که به چه حوزه و حیطه‌ای در برنامه نویسی علاقه دارد؟ مثلاً آیا به «بازی‌سازی» (Game Development) علاقه‌مند است یا «برنامه نویسی وب» (Web Development) را ترجیح می‌دهد؟ انتخاب مسیر شغلی در حوزه برنامه نویسی هم به علاقه و اشتیاق فرد بستگی دارد و بهتر است به جای توجه به میزان درآمد هر یک از مشاغل برنامه نویسی به میزان علاقه توجه شود.

در گام بعدی باید مشخص کرد که چه روش و متد آموزشی مناسب‌تر است؟ این موضوع در افراد مختلف تفاوت دارد؛ ممکن است برای یادگیری برنامه نویسی از صفر فردی با استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین یادگیری بهتر و سریع‌تری داشته باشد و فرد دیگر، شرکت در اردوهای آموزشی (بوت‌کمپ‌ها) را ترجیح دهد. اگرچه معمولاً در فرآیند یادگیری نیاز به استفاده از چند روش مختلف به وجود می‌آید. پس از انتخاب روش یادگیری برنامه نویسی، باید مشخص کرد که با توجه به مسیر و زمینه شغلی انتخاب شده (مورد علاقه)، فرآیند یادگیری چه زبان‌ها و فناوری‌هایی باید آغاز شود؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، تنها یادگیری یک زبان برنامه نویسی کافی نیست و فرد باید تسلط کافی بر ۲ تا ۳ زبان و همچنین ابزارهای دیگری مثل سیستم‌های کنترل نسخه و سایر موارد را هم داشته باشد. علاوه بر این، الگوها، چارچوب‌ها، روش‌ها و پارادایم‌های مختلفی هم برای برنامه نویسی وجود دارند.

پس از یادگیری فناوری‌های مورد استفاده، باید انجام پروژه‌های تمرینی و تمرین برنامه نویسی به صورت مستمر را آغاز کرد تا مهارت لازم کسب شود و تسلط لازم برای فعالیت حرفه‌ای به دست آید. سپس باید نسبت به شروع فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی اقدام کرد و به دنبال استخدام در شرکت‌های نرم افزاری بود یا می‌توان به صورت مستقل و به عنوان فریلنسر پروژه انجام داد و از برنامه نویسی درآمد کسب کرد. حالا می‌توان گفت که فرد به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شده است و در طول زمان و با کسب تجربه و دانش بیش‌تر، می‌توان در این حوزه پیشرفت کرد و به جایگاه‌های بالا دست یافت.

حوزه برنامه نویسی دائماً در حال تحول است و همه روزه زبان‌ها، ابزارها و فناوری‌های جدیدی معرفی می‌شوند. بنابراین، یک برنامه نویس متخصص باید همواره خود را به‌روز نگه دارد و از تغییر و تحولات و جدیدترین روندهای دنیای برنامه نویسی مطلع باشد. لذا فرآیند یادگیری برنامه نویسی هیچگاه متوقف نخواهد شد و آخرین گام در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم ، به‌روز نگه داشتن دانش و اطلاعات خود در زمینه برنامه نویسی است.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای را در گام‌های زیر فهرست کرد و به این وسیله به این سوال پاسخ داد که چگونه برنامه نویس شویم ؟

  1. مشخص کردن اینکه فرد به چه زمینه و مسیر شغلی در حیطه برنامه نویسی علاقه‌مند است و قصد فعالیت در آن را دارد.
  2. تعیین اینکه چه روش یا روش‌های یادگیری برای اینکه چگونه برنامه نویس شویم مناسب‌تر هستند؟
  3. شروع به یادگیری مفاهیم پایه و اولیه برنامه نویسی و دنبال کردن آموزش یک زبان برنامه نویسی محبوب، رایج و پر کاربرد مثل پایتون
  4. یادگیری مباحث پیشرفته‌تر برنامه نویسی با توجه به مسیر شغلی انتخاب شده
  5. انجام پروژه‌های تمرینی برای کسب مهارت عملی بیش‌تر و تسلط بر مباحث مربوطه
  6. آماده‌سازی چند نمونه کار و پروژه با کیفیت برای جلب توجه کارفرمایان و مشتریان بالقوه
  7. شروع فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی در زمینه شغلی مورد نظر از طریق ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی مختلف یا فعالیت فریلنسری
  8. ادامه دادن فرآیند یادگیری با دنبال کردن اخبار دنیای برنامه نویسی و به‌روزرسانی دانش خود در این حوزه
  9. لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟

در پاسخ به این سوال که چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم باید گفت که تلاش، پشتکار، تعهد و اشتیاق برای کدنویسی مداوم بدون احساس خستگی، مهم‌ترین مسئله است. باید به طور مداوم تمرین کرد و با شرکت در مسابقه‌های برنامه نویسی از مفاهیم مختلف برای حل سوالات رقابتی استفاده کرد.

در واقع، حرفه‌ای شدن در حوزه‌ای از برنامه نویسی که به آن علاقه‌مندی وجود داشته باشد، بسیار آسان‌تر است و کلید پاسخ چگونه یک برنامه نویس حرفه‌ای شویم است. چرا که فرد با انجام کار مورد علاقه خود متوجه گذشت زمان نمی‌شود و غرق در کار خواهد شد. تلاش و پشتکار لازمه تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای است و وقتی ساعت‌ها غوطه‌وری در کار وجود داشته باشد، تلاش و پشتکار هم حاصل شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای به ۴ قابلیت فردی نیاز است:

  1. پشتکار
  2. کسب مهارت و تسلط بر طراحی الگوریتم
  3. استفاده از رویکردهای بهتر
  4. داشتن مهارت‌های مفیدی که فرد را از سایرین متمایز می‌سازند.

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای ، علاوه بر هشت گامی که پیش‌تر فهرست شدند، باید اقدامات دیگری را هم انجام داد که بسیار مهم هستند. در ادامه فهرستی از اقداماتی ارائه شده است که برای حرفه‌ای شدن در برنامه نویسی بسیار مهم هستند:

  1. مشارکت در پروژه‌های متن باز (در گیت‌هاب و سایر سرویس‌ها)
  2. مطالعه الگوهای برنامه نویسی یا برخی از اصول کدنویسی پایه و تمرین کردن آن‌ها در حین انجام پروژه‌های عملی؛ از جمله این الگوها و قواعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • کپسوله‌سازی مدل-نما
    • ترکیب بندی ارث‌بری (Composition over inheritance)
    • معماری MVC
    • وارونگی کنترل (Inversion of Control) و تزریق وابستگی
  3. آشنایی با ۲ یا ۳ زبان برنامه نویسی و گسترش مهارت‌های خود در حالی که همچنان تخصص و تمرکز در یک زبان برنامه نویسی حفظ شود.
  4. بررسی و خواندن کدهای برنامه نویسان خبره و حرفه‌ای
  5. کارآموزی و کار کردن زیر دست برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه‌ای

یک سوال مهم دیگر در خصوص اینکه چگونه برنامه نویس شویم این است که پیشرفت در زمینه برنامه نویسی چطور حاصل می‌شود؟ بنابراین در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

چگونه در برنامه نویسی پیشرفت کنیم ؟

منابع بیشمار آموزشی که در دسترس قرار دارند، باعث شده است تا آموختن مباحث مقدماتی برنامه نویسی بسیار آسان شود. اما سختی تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، عبور از مفاهیم پایه مثل عبارت‌های شرطی و حلقه‌ها و رسیدن به سطحی است که بتوان کاربردهای جهان واقعی را پیاده‌سازی کرد. با توسعه و بهبود برخی از مهارت‌های خاص، می‌توان در برنامه نویسی پیشرفت کرد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان بهبود مهارت جستجوی پیشرفته در گوگل، توجه بیش‌تر به اشتباهات و خطاها در زمان کدنویسی و سایر موارد اشاره کرد.

چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم ؟

هر چه یک برنامه نویس مبتدی بیش‌تر در شرایطی قرار بگیرد که ناچار به فکر کردن خارج از چارچوب و استفاده از خلاقیت خود شود و سیستم‌هایی را برای حل مسئله‌های مختلف توسعه دهد، تبدیل به برنامه نویس بهتری خواهد شد. از جمله اقداماتی که می‌توان برای تمرین برنامه نویسی انجام داد، می‌توان به تمرین به صورت آنلاین، خواندن کدهای دیگران و سعی در دست یافتن به راه‌های مختلف برای انجام یک کار یکسان اشاره کرد. در ادامه مواردی فهرست شده‌اند که می‌توان برای تمرین کردن برنامه نویسی از آن‌ها استفاده کرد:

  • تمرین برنامه نویسی به صورت آنلاین
  • خواندن و بررسی کدهای دیگران
  • سعی در دست یافتن به راه‌حل‌های مختلف برای انجام یک کار یکسان
  • مرور کردن کدهای خود و سعی در بهینه‌سازی و بهبود آن‌ها
  • استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین برنامه نویسی
  • استفاده از نرم‌افزارهای متن باز
  • پیوستن به یک تیم یا گروه برنامه نویسی
  • مرور و مطالعه مفاهیم بنیادی و کلیدی زبان اصلی برنامه نویسی خود
  • مشارکت در جامعه‌های آنلاین برنامه نویسی

پیش از این در مجله فرادرس، در یک مطلب به صورت مفصل، توضیح داده‌ایم که چگونه باید به تمرین برنامه‌ نویسی پرداخت، تا رفته رفته مهارت شما در اینکار بیشتر شود و بدل به یک برنامه نویس حرفه‌ای تر شوید. اگر تمایل دارید به صورت اصولی‌تر از نحوه تمرین برنامه نویسی و افزایش مهارت در این زمینه آگاه شوید، توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب که لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.

۱. انواع برنامه نویسی ، مسیرها و عناوین شغلی در برنامه نویسی چه هستند؟

همان‌طور که بیان شد، اولین گام در پاسخ به این سوال که چطور برنامه نویس شویم این است که مشخص شود علاقه به کدام یک از مسیرها و عناوین شغلی در حوزه برنامه نویسی وجود دارد. به همین دلیل باید شناختی از مسیرهای شغلی و مشاغل مختلف برنامه نویسی یا به اصطلاح انواع برنامه نویسی به دست آید. در واقع می‌توان تعدادی مسیر شغلی اصلی را در حوزه برنامه نویسی مشخص کرد و علاوه بر آن عناوین و جایگاه‌های شغلی مختلفی هم در حوزه برنامه نویسی وجود دارند. ابتدا بهتر است به معرفی هر یک از مسیرهای شغلی اصلی در برنامه نویسی پرداخته شود.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

مسیرهای شغلی برنامه نویسی کدامند؟

هر یک از مسیرها و موقعیت‌های شغلی اصلی برنامه نویسی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. برنامه نویسی کامپیوتر
  2. توسعه و برنامه نویسی وب
  3. توسعه و برنامه نویسی موبایل
  4. علم داده (Data Science)
  5. توسعه و برنامه نویسی بازی‌های کامپیوتری

در هر یک از مسیرها و دسته‌های شغلی فهرست شده در بالا می‌توان چندین عنوان شغلی مختلف را جای داد. پیش از پرداختن به هر یک از مسیرهای شغلی اصلی در برنامه نویسی، بهتر است ابتدا برخی از رایج‌ترین عناوین و جایگاه‌های شغلی برنامه نویسی معرفی شوند.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

رایج‌ترین مشاغل حوزه برنامه نویسی چه هستند؟

در ادامه ۹ تا از رایج‌ترین مشاغل حوزه برنامه نویسی فهرست شده‌اند.

  1. توسعه دهنده برنامه نرم افزاری
  2. برنامه نویس وب
  3. مهندس سیستم‌های کامپیوتری
  4. مدیر پایگاه داده
  5. تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
  6. تضمین‌گر کیفیت نرم افزار
  7. تحلیل‌گر هوش تجاری
  8. برنامه نویس کامپیوتر
  9. مدیر سیستم شبکه

برای آشنایی با عناوین شغلی مختلف برنامه نویسی در ایران بهتر است در ادامه برخی از جایگاه‌های شغلی این حوزه در کشور هم معرفی شوند.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

برنامه نویسی کامپیوتر چیست ؟

برنامه نویسان کامپیوتر (Computer Programmer) برنامه‌هایی را برای اجرای وظایف کاربردی ایجاد می‌کنند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که کدهای آن‌ها بدون عیب و ایراد باشند و انتظارات مشتریان را برآورده سازند. برنامه نویسان کامپیوتر معمولاً در تیم‌های بزرگ کار می‌کنند و نه تنها کدها را می‌خوانند، بلکه از دیگر وظایف آن‌ها می‌توان به تغییر و به‌روزرسانی کدهای از قبل نوشته شده هم اشاره کرد.

برنامه نویسان کامپیوتر در مهارت برنامه نویسی با زبان‌هایی مثل جاوا، سی‌شارپ، سی‌پلاس‌پلاس و پایتون تخصص دارند. برای اینکه بتوان در خصوص انتخاب مسیر شغلی اصلی خود برای برنامه نویسی بهتر تصمیم‌گیری کرد، لازم است وظایف کلیدی هر یک از این مسیرهای شغلی شرح داده شوند. بنابراین، در ادامه به شرح وظایف مسیر شغلی برنامه نویس کامپیوتر پرداخته شده است.

وظایف برنامه نویس کامپیوتر چیست؟

به طور کلی از جمله وظایف کلیدی مسیر و عنوان شغلی برنامه نویس کامپیوتر می‌توان به طراحی و به‌روزرسانی راهکارهای نرم افزاری، کدنویسی و به‌روزرسانی کدهای منبع و همچنین مدیریت سیستم عامل‌های مختلف اشاره کرد.

در ادامه، هر یک از وظایف کلیدی برنامه نویس کامپیوتر فهرست شده‌اند:

  • بررسی مرتب سیستم‌های عامل و نرم افزارها و انجام هر نوع تنظیمات و اقدامات لازم برای کارکرد و اجرای صحیح آن‌ها
  • کدنویسی و پیاده‌سازی برنامه‌های کامپیوتری روی سیستم‌های مختلف در کسب و کارهای تجاری
  • ایجاد و استفاده از ابزارهای کامپیوتری کمکی مهندسی نرم افزار برای خودکارسازی برخی از فرآیندهای کدنویسی
  • اجرای تمام موارد مورد نیاز برای پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری خودکارسازی شده از اساس تا پایان
  • استفاده از کتابخانه‌های نرم افزاری برای ساده‌سازی فرآیند برنامه نویسی
  • همکاری با توسعه دهندگان نرم افزار در ایجاد برنامه‌ها برای سازمان‌های تجاری

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

برنامه نویسی وب چیست ؟

توسعه وب یا همان برنامه نویسی وب یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مسیرها و شاخه‌ها در حوزه برنامه نویسی به حساب می‌آید. همواره نیاز به توسعه دهنده وب در اکثر کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری وجود دارد. میزان تقاضا و تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه برنامه نویسی وب بسیار بالا است. برنامه نویسی وب شامل تمام مراحل کدنویسی برای ایجاد و پیاده‌سازی وب سایت‌ها و سایر کاربردهای مبتنی بر وب می‌شود. معمولاً از عبارت «طراحی سایت» به جای برنامه نویسی وب استفاده می‌شود. اما این عبارت چندان دقیق نیست و طراحی با برنامه نویسی متفاوت است.

 

در واقع، در طراحی سایت از ابزارهای طراحی گرافیک مثل فتوشاپ برای ایجاد المان‌های بصری استفاده می‌شود و چندان ارتباطی با کدنویسی ندارد. اگرچه ممکن است در ادامه، این المان‌های بصری طراحی شده به کدهای HTML و CSS تبدیل شوند. اما کدنویسی HTML و CSS بیش‌تر مربوط به برنامه نویسی وب می‌شوند تا اینکه بخواهند با طراحی وب مرتبط باشند. حوزه برنامه نویسی و توسعه وب بسیار گسترده‌تر از طراحی و ساخت وب سایت است و هر نرم افزار و برنامه کاربردی که تحت وب کار کند و مبتنی بر وب باشد را شامل می‌شود. در حوزه برنامه نویسی وب سه مسیر شغلی کلیدی وجود دارد:

  1. توسعه دهنده و برنامه نویس فرانت اند (Font-End)
  2. توسعه دهنده و برنامه نویس بک اند (Back-End)
  3. توسعه دهنده و برنامه نویس فول استک

وظایف برنامه نویس وب چیست؟

وظایف برنامه نویس وب بسته به اینکه توسعه دهنده فرانت اند باشد یا بک اند متفاوت است. اما توسعه دهندگان فول استک بر تمام ابزارها و فناوری‌های مورد استفاده در برنامه نویسی وب چه در فرانت اند و چه در بک اند مسلط هستند.

به طور کلی می‌توان سه تا از وظایف کلیدی برنامه نویس وب را به صورت زیر فهرست کرد:

  • نوشتن کدهای بهینه، قابل آزمایش و به خوبی طراحی شده با استفاده از روش‌های توسعه نرم افزار تحت وب
  • ایجاد رابط کاربری (UI) قالب وب سایت با استفاده از فناوری‌های HTML و CSS
  • یکپارچه‌سازی داده‌ها از سرویس‌های مختلف در بک اند و بانک‌های اطلاعاتی

در مجله فرادرس قبلاً به صورت مفصل در یک مطلب راجع به برنامه نویسی وب شرح داده‌ایم. اگر این حوزه از برنامه نویسی برای شما جذاب است و تمایل دارید که روزی به آن ورود کنید و در آن پیشرفت کنید این مطلب می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای شما باشد.

برنامه نویسی موبایل چیست؟

اهمیت و نقش اپلیکیشن‌های موبایل در زندگی روزمره بر هیچ کس پوشیده نیست. اکثر افراد روزانه حداقل از یک اپلیکیشن برای انجام امور مختلف استفاده می‌کنند. تقریباً برای انجام هر کاری یک اپلیکیشن موبایل وجود دارد. این اپلیکیشن‌ها توسط برنامه نویسان موبایل یا همان توسعه دهندگان موبایل خلق می‌شوند. توسعه اپلیکیشن‌های تلفن‌‌های هوشمند هم یکی از مسیرها و شاخه‌های مهم و پرتقاضا در حوزه برنامه نویسی به حساب می‌آید. توسعه اپلیکیشن موبایل فرآیند ایجاد برنامه‌های نرم افزاری است که روی دستگاه‌های تلفن هوشمند اجرا می‌شوند.

یک اپلیکیشن موبایل معمولاً از اتصال اینترنت برای دسترسی به منابع محاسباتی راه دور استفاده می‌کند. به همین دلیل، دو حوزه برنامه نویسی وب و برنامه نویسی موبایل بسیار به هم نزدیک هستند و در برنامه نویسی موبایل هم فرانت اند و بک اند مطرح است. مسیرهای اصلی در برنامه نویسی موبایل را می‌توان به دو شاخه اصلی برنامه نویسی اندروید و برنامه نویسی iOS تقسیم کرد.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی موبایل و مهندسی نرم افزار

وظایف برنامه نویس موبایل چیست؟

یک برنامه نویس موبایل مسئولیت خلق اپلیکیشن‌های موبایل را از طریق برنامه نویسی بر عهده دارد. برنامه نویسان اپلیکیشن‌های هوشمند در قالب تیم‌های داخلی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اپلیکیشن‌های موبایل کاربردی را در یک فضای پر سرعت توسعه دهند. توسعه دهندگان موبایل رابط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن یا همان APIها را هم برای پشتیبانی از قابلیت‌های مورد استفاده در دستگاه‌های همراه توسعه می‌دهند. آن‌ها همواره خود را با اصطلاحات، مفاهیم و بهترین روش‌ها برای کدنویسی اپلیکیشن‌های موبایل به‌روز نگه می‌دارند. توسعه دهندگان موبایل اساساً در طراحی، تست، انتشار و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های موبایل مشارکت می‌کنند.

در یکی از نوشتاری مجله فرادرس به صورت مفصل در مورد برنامه نویسی موبایل و مسیری که باید برای پیشرفت در آن طی کرد توضیح داده شده است. اگر به این حوزه از برنامه نویسی احساس علاقه‌مندی می‌کنید احتمالاً این پست می‌تواند نقطه شروع ایده‌الی برای شما باشد.

لیست لپ تاپ های مناسب برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا