بلاک چین

زبان برنامه نویسی بلاک‌چین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

?What is a blockchain programming language and what are its features

نقش زبان برنامه نویسی در شبکه بلاک چین بسیار ساده است: کامپیوتر‌ها با استفاده از این زبان دستوراتی را که از سوی کاربر در نظرگرفته می‌شوند، درک می‌کنند. با وجود اینکه همپوشانی‌های بسیاری بین زبان‌های برنامه‌نویسی که برای ساخت نرم‌افزار‌ها و تکنولوژی به کار رفته در بلاک چین وجود دارد؛ اما پروسه انجام کار و همین طور مهارت‌های ضروری برای استفاده از این زبان برنامه‌نویسی به کلی متفاوت هستند.

نگهداری و مراقبت از بلاک چین عمومی به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. کدهایی که برای شبکه تولید می‌شوند باید از امنیت بالایی برخوردار باشند؛ چراکه نقاط ضعف در ایمنی شبکه توجه هکر را به خود جلب می‌کند. این امر تا حد زیادی روند انجام کار را کند می‌کند؛ چراکه توسعه‌دهندگان باید از ایمنی کامل کدها و عدم وجود نقطه ضعف در کد‌نویسی‌ها و آدرس‌ها اطمینان حاصل کنند.

زبان برنامه‌نویسی ابزاری است که برای تأمین ایمنی شبکه بلاک چین به کار برده می‌شود. به‌این‌ترتیب شبکه بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شوند نیز از دقت بالایی برخوردار خواهند بود. قراردادهای هوشمند برای اتوماسیون و خودکارکردن پروسه به کار گرفته می‌شوند. زمانی که شرایطی که از پیش تعیین شده است برقرار شود، کدنویسی‌ها توافق به عمل آمده میان دو طرف را به صورت خودکار به جریان می‌اندازند. انگیزه کاربران از استفاده از این قراردادها، حذف افراد واسطه است. در این‌حالت دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد و استفاده از خدمات وکلا نیز نخواهد بود. به‌این‌ترتیب کدنویسی‌های دقیقی برای انجام صحیح قرارداد نیاز است.

یکی دیگر از کاربردهای شبکه بلاک چین توسعه اپلیکیشن‌های بدون مرکزیت یا DApps و استفاده از ایده‌های جمعی است.

زبان‌های متداول برنامه نویسی کدام هستند؟

CPP، Python، JavaScript و Solidity برخی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جامعه بلاک چین به شمار می‌روند.

بسیاری از این زبان‌ها مدت بسیار زیادی است وجود دارند و برای کاربردهای دیگری جز استفاده در شبکه بلاک چین نیز به کار برده می‌شوند. به عنوان مثال ایده زبان برنامه‌نویسی Cpp، نخستین بار در سال ۱۹۸۵ به ذهن بشر خطور کرد و زبان اصلی برنامه نویسی در هنگام شروع فعالیت بیت کوین بود. توسعه‌دهندگان به این دلیل شیفته این زبان برنامه‌نویسی هستند که این زبان امکان مدیریت میزان مصرف حافظه را در اختیار آنها می‌گذارد. همین امر اجرای چندین دستورالعمل را در یک زمان واحد امکان‌پذیر می‌کند. از این گذشته این نکته در این زمان که پس از ۳۵ سال سابقه به شدت ارتقا پیدا کرده است نیز دیگر عاملی است که سبب محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی شده است.

زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python) در اوایل سال ۱۹۹۰ روی کار آمد و به دلیل سادگی بیش از اندازه و رویکرد ساده‌انگارانه خود مورد توجه توسعه‌دهندگان بسیاری قرار گرفت. چراکه مشکلات و خطاهای موجود در این زبان برنامه‌نویسی به سادگی از میان برداشته می‌شوند.

 زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) روی هم‌رفته پرکاربردترین زبان در سطح اینترنت است و میزان تعامل را به دلیل رابط کاربری بسیار شیک خود به شدت افزایش داده است. معروف‌ترین زبان برنامه‌نویسی در شبکه اتریوم Solidity است. این زبان که از ترکیب زبان‌های دیگر الهام گرفته شده است، فضایی را برای رفع نیازهای توسعه‌دهندگان بلاک چین مهیا کرده است.

نقاط ضعف این زبان‌ها چیست؟

در بسیاری از موارد یادگیری این زبان‌های برنامه‌نویسی کار چندان ساده‌ای نیست و با مشکلاتی همراه است.

ساختار نحوی زبان Cpp به‌روزرسانی شده است. منظور از ساختار نحوه شیوه هجی کردن و قواعد گرامری است که در این زبان به کار برده می‌شود. به همین دلیل یادگیری این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان ساده نیست. سادگی زبان برنامه‌نویسی پایتون نیز سبب شده است که توسعه‌دهنده برای ساختن شبکه بلاک چین پیچیده و بلندپروازانه با مشکلاتی روبه‌رو باشند که دست و بال آنها را در کد‌نویسی کوتاه می‌کند. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نیز فاقد عملکرد هش Sha256 است. این درحالی است که زبان برنامه‌نویسی Solidity زبان جدید به شمار می‌رود که امکان افزودن ویژگی‌های جدید به قراردادهای هوشمند را پس از ایجاد آنها میسر نمی‌کند.

چرا انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب تا این اندازه حائز اهمیت است؟

اصلی‌ترین نگرانی موجود نگرانی از بابت ایمنی شبکه است. کوچک‌ترین نقطه ضعفی در شبکه آثار مخرب بسیاری بر شبکه خواهد داشت؛ چراکه کاربران اعتماد خود را به شبکه از دست می‌دهند. هنگام انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی این نکته را به خاطر داشته باشید.

 با در‌نظر‌گرفتن این حقیقت که هر کسی می‌تواند اطلاعاتی را به شبکه بیفزاید و به کدنویسی‌های آن دسترسی داشته باشد، باید کد‌هایی تولید شوند که به ایجاد شبکه بینجامد؛ شبکه‌ای که توانایی پشتیبانی از درخواست‌های متعددی را داشته باشد که از سوی کاربران ایجاد می‌شوند. اگر کدنویسی‌ها برای دستیابی به استانداردهای موجود کافی نباشند و زیر فشار ناشی از درخواست‌های موجود با مشکلاتی روبه‌رو شوند، کدنویسی‌های انجام‌شده از ثبات کافی برخوردار نبوده و به قولی همه فن حریف نیستند. این امر در آینده برای مقیاس‌پذیری و توسعه شبکه فجایعی را در پی خواهد داشت.

آیا راهکاری نیز وجود دارد؟

زبان‌هایی که به‌تازگی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای رفع نیازهای قرن بیست و یکی شبکه بلاک چین مناسب باشند.

یکی از این زبان‌ها، زبان برنامه‌نویسی Ride است. این زبان ادعا می‌کند که از کدهای سرراست و دقیقی در برنامه‌نویسی استفاده می‌کند و خواندن این زبان برای انسان بسیار ساده خواهد بود. یکی از مزایای استفاده از این زبان این است که می‌تواند زمان و منابع مورد نیاز برای ایجاد راهکارهای شبکه بلاک چین و ورود آنها به بازار را به حداقل برساند. این زبان قدرتمند برای کمک به توسعه‌دهندگان و جلوگیری از اشتباهات فاحش و حیاتی در کدنویسی روی کار آمده است. چنین مشکلاتی مانع از عملکرد صحیح کدنویسی‌ها خواهند شد. از این گذشته این زبان برنامه‌نویسی روی پلتفرمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که کارمزدهای ثابتی را برای تراکنش‌ها در نظر می‌گیرند. به‌این‌ترتیب این امکان نیز وجود دارد که از میزان هزینه مورد نیاز برای اجرای DApp نیز پیش از اجرای آنها اطمینان حاصل شود. این موضوع تا حد زیادی از غافلگیری‌های ناخوشایند در آینده جلوگیری می‌کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا