اخبار فناوری

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

صفر تا صد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

تولد جاوا اسکریپت

سال های اول پیدایش صفحات وب و زبان HMTL توسط Tim Berners-Lee داکیومنت ها و صفحات وبسایت ها فقط از تگ های html پشتیبانی میکرد، بعدها CSS اضافه شد و رنگ و لعابی به سایت ها اضافه شد، اما از اونجایی که html و css زبان برنامه نویسی نبودند قابلیت برخی عملیات محاسبه ای و … رو نداشتن، و زبان های برنامه نویسی تماما” سمت سرور پردازش میشدند و صفحات داخل مرورگر برای کاربران زیاد جذاب نبودند و یا به اصطلاح پویا نبود. اما یک مهندس به نام Brendan Eich دست به کار شد و یک زبان اسکریپتی که قابلیت های زبان های برنامه نویسی را داشته باشه اما داخل مرورگر پردازش بشه و Client-side باشه را طراحی کرد. با اضافه شدن جاوااسکریپت به وب اتفاقات جالبی افتاد و صفحات وبسایت ها جذاب تر از قبل شدند و شکل تازه ای گرفتند.میتوان گفت که طراحی جاوا اسکریپت تحول بزرگی را در طراحی و ساخت صفحات وب ایجاد کرد.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوااسکریپت تنها زبان برنامه نویسی Client-side یا سمت کاربر است که از سال 1995 تا به امر.ز تغییرات زیادی کرده است و حتی به سمت سرور هم کشیده شده؛ اما از جاوااسکریپت به عنوان یک زبان front-end نام برده میشود که تا سال 2009 و با معرفی nodejs، جاوااسکریپت وارد دنیای سرورساید نیز شد. به مرور زمان با پیدایش فریمورک هایی مثل Angular و React و Vue جاوااسکریپت دچار تحولات زیادی شد، و وبسایت ها و اپلیکیشن های مدرن امروزی همگی حداقل یکی از فریمورک ها و کتابخانه های جاوااسکریپت استفاده میکنند. از این رو بهتر است یه شخص برنامه نویس دانش برنامه نویسی جاوااسکریپت را داشته باشد.

لیست لپ تاپ های مناسب برای برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین طراحی وبسایت

باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم

اگر میخواهید وارد دنیای برنامه نویسی وب شوید لازم است که حتما جاوااسکریپت را یاد بگیرید و اگر میخواهید برنامه نویس Front-end باشید باید خیلی عمیق تر و بهتر با جاوا اسکریپت کار کنید و فریمورک ها و کتابخانه های جاوااسکریپت را آموزش ببینید. خلاصه که جاوااسکریپت یکی از تکنولوژی های ضروری توسعه وبسایت محسوب میشود و همچون HTML لازمه ی طراحی صفحات وبسایت است. البته جاوااسکریپت فقط به دنیای وب محدود نمیشود و برای ساخت اپلیکیشن های Android و ios و Desktop هم حرفی برای گفتن داره که در مراحل بعدی باید با فریمورک React و React native آشنا باشید تا بتونید اپلیکیشن های موبایلی طراحی کرده یا توسعه دهید.

کاربردهای جاوا اسکریپت چیست؟

از سال ۱۹۹5 که جاوا اسکریپت معرفی شد، جاوا اسکریپت فقط در مرورگر برای ایجاد صفحات تعاملی وب بود. خوشبختانه با توسعه جاوا اسکریپت در سمت سرور که از سال ۲۰۰۹ زبان Nodejs معرفی شد؛ شما میتوانید کدهای سرور ساید خودتون رو با nodejs توسعه دهید که سینتکس و گرامر آن بر اساس زبان جاوا اسکریپت است؛ nodejs به دلیل سرعت پردازش بالا، Real time بودن و دیتابیس noSQL به نام MongoDB که دسترسی و سرعت خواندن اطلاعاتش بسیار بیشتر از MySQL نزد برنامه نویسان و توسعه دهنده ها بسیار محبوب شد. و با معرفی زبان React native تقریبا انقلابی ایجاد شد. زیرا شما تنها با یادگیری جاوا اسکریپت میتوانید حتی اپلیکیشن موبایل هم طراحی کنید و با یکبار نوشتن کد اپلیکیشن همزمان ۲ خروجی Android و ios بگیرید و علاوه بر افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان از زبان جاوا اسکریپت لذت ببرید.

لیست لپ تاپ های مناسب برای برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین طراحی وبسایت

تفاوت اکما اسکریپت و جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی است اما اکما اسکریپت (ECMAScript) یه حالت استاندارد و تایید شده از جاوا اسکریپت است که توسط سازمان اکما مشخص میشه و مطابق با این استاندارد مرورگرها موتور جاوا اسکریپتی خودشونو آپدیت میکنند. اولین ورژن اکما اسکریپت سال ۱۹۹۷ منتشر شد و تا سال ۲۰۱۵ که ورژن اکما اسکریپت ۶ یا ES6/ES2015 را ارائه داد و قرار بر این شد که از سال ۲۰۱۵ هر سال یه نسخه جدید از اکما اسکریپت منتشر شود.

لیست لپ تاپ های مناسب برای برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین طراحی وبسایت

شباهت و تفاوت جاوا اسکریپت و جاوا؟‌‍‌‎

تنها شباهت جاوا و جاوااسکریپت اینه که هر دوس آنها زبان برنامه نویسی قدرتمندی هستن و از هیچ نظر دیگه شباهت ندارند، سینتکس نوشتن دستورات ،نحوه اجرا و کاربرد جاوا اسکریپت و جاوا با هم متفاوتند.

چرا جاوا اسکریپت و جاوا شبیه هم نوشته میشن؟

اسم اصلی و اولیه جاوااسکریپت Mocha بوده که بعدا به LiveScript تغییر پیدا میکنه و بعد از مدتی لایسنس زبان LiveScript رو شرکت Oracle که نام آن Sun بوده) و مالک زبان Java بوده آن را خریداری میکند بدلیل این که این زبان LiveScript یه زبان اسکریپتیه اسم آن را  JavaScript میگذ ارند. اما بعد از چند سال برای ثبت این زبان در سازمان استاندارد سازی ECMA (اکما) میبره که اون زمان اجازه ثبت این نام رو بدست نمی آورند. بنابراین اسمش به ECMAScript تغییر پیدا میکنه و از اون به بعد هر سال آپدیت زبان JavaScript با اسم ECMAScript (اکما اسکریپت) یا ES منتشر میشود. بعنوان مثال سال 2019 ورژن اکمااسکریپت 10 یا ES10 منتشر شد؛ که هر سال تغییرات جزیی داشته، به جز سال 2015 یا ES6 که تغییرات اصلی به خصوص در مبحث شی گرایی داشته است.

لیست لپ تاپ های مناسب برای برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین طراحی وبسایت

ویژگی های جاوا اسکریپت

  • جاوااسکریپت یک زبان اسکریپتی و سبک است.
  • کنترل تاریخ و زمان و ساعت توسط جاوااسکریپت.
  • جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گراست.
  • کامپایل و اجرا جاوااسکریپت توسط مرورگر (Browser).
  • جاوااسکریپت کنترل کاربر بر روی مرورگر را بیشتر میکند.
  • جاوا اسکریپت نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است.
  • شناسایی مرورگر و سیستم عاملی که کاربر استفاده میکند.
  • انتهای هر دستور از جاوااسکریپت باید از سیمیکالن (;) استفاده کرد.

کد جاوا اسکریپت کجا اجرا می شود؟

در اصل جاوا اسکریپت ساخته شد تا فقط در مرورگر اجرا بشه. بنابراین همه مروگر ها موتور جاوا اسکریپت (Javascript engine) دارند که به وسیله اون کدهای جاوا اسکریپت اجرا میشه، مثلا مرورگر کروم از موتو جاوا اسکریپت (V8) و فایرفاکس (SpiderMonkey) استفاده میکنند.

اجرا جاوا اسکریپت خارج از مرورگر

سال ۲۰۰۹ یه مهندس کامپیوتر به اسم Ryan Dahl یه موتور جاوا اسکریپت open source در مرورگر کروم میسازه و اونو داخل یه برنامه ++C جا سازی میکنه که اسمش رو Node میذاره. Node در واقع یک برنامه تحت زبان ++C است که شامل موتو جاوااسکریپتی V8 گوگل است. با این قابلیت ما میتوانیم جاوا اسکریپت رو بیرون مرورگر هم اجرا کنیم. و این بدین معناست که مستوان توسط جاوا اسکریپت Back end وب سایت و اپلیکیشن موبایلی خود را گسترش داد.

جاوا اسکریپت داخل مرورگر اینترنت و مرورگر node اجرا میشود
مرورگر نود (Node browser) و مرورگر (browser) هر دو محیطی رو فراهم میکنند تا کدهای جاوا اسکریپت داخلشون اجرا بشه و ما بتونیم خروجی رو به درستی ببینیم.

 

لیست لپ تاپ های مناسب برای برنامه نویسی جاوا اسکریپت و همچنین طراحی وبسایت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا