اخبار فناوریبلاک چینکسب و کار

ارز دیجیتال چیست؟

مقدمه

ارزهای دیجیتال جدیدترین الگوی برای پول است، و آنها را با نام ارز دیجیتال، رمز ارز و… میشناسیم. از علت های بوجود آمدن آن میتوان به ساده سازی معماری پولی و مالی موجود است تا معاملات و مبادلات به شکلی سریعتر و ارزانتر انجام شوند. فناوری و ساختار این نوع از پول ها بدین شکل است که سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز کرده و امکان مبادله ارزش و پول را فارغ از نیاز به موسسات مالی واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند. در ادامه به برسی این تکنولوژی خواهیم پرداخت و درک مفاهیم آن و همچنین روش های کسب درآمد از آن را بیشتر درک کرده و برسی خواهیم کرد.

ارز دیجیتال چیست؟


ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای کریپتوکارنسی به کار می‌‌رود. برای مفهوم  اصطلاح ارز دیجیتال باید اول از همه بدانیم که  ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که از روش رمزنگاری حفاظت می‌شود و تقلب در آن را تقریباً غیرممکن کرده است. از رمزنگاری علاوه بر بالا بردن سطح امنیت و تأیید تراکنش‌ها، برای کنترل ایجاد واحدهای جدید انواع ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این ارزهای رمزنگاری شده خاص در واقع همان رمزارزها هستند که به طور کلی به ارز دیجیتال شهرت پیدا کرده‌اند. ناساس و پایه اصلی بسیاری از ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته است و همانگونه که از نام آن پیداست زنجیره از بلاک ها هستند که شبکه بلاکچین را تشکیل میدهند، بلاکچین در واقع یک دفتر کل توزیع شده از تراکنش‌ها است که توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها نگهداری و اجرا می‌شود.

بلاکچین چیست؟


اما برای درک مفهوم بلاکچین، ابتدا لازم است بدانیم پایگاه داده چیست. پایگاه داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره شده در یک سیستم کامپیوتری در قالب الکترونیکی است. اما سوال بعدی این است که کارکرد پایگاه داده برای ثبت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟ فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که مدیریت شبکه آن، توسط افراد متعددی انجام می‌شود و در دست یه شخص یا نهاد واحد نیست.
یک بلاک بلاکچین ارز دیجیتال،شامل اطلاعات تراکنش‌هایی است که با استفاده از یک امضای رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش در آن ثبت می‌شود. بلاک‌ها، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که حاوی اطلاعات تراکنش‌های یک شبکه است. در واقع بلاکچین، مجموعه‌ای از بلوک‌های داده مرتبط است که شامل اطلاعات ضروری مانند خروجی‌های هش رمزنگاری می‌شود. بلاکچین به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی که به زنجیره بلاک اضافه شده را مشاهده کنند و این موضوع، میزان شفافیت شبکه را بالا می‌برد. فناوری بلاکچین دارای جزییات و ویژگی‌های زیادی است که برای درک بهتر آن باید با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنایی ابتدایی داشته باشید. برای مثال، بلاکچین‌های خصوصی و متمرکزی نیز وجود دارند که در آن همه سیستم‌های تشکیل دهنده شبکه، متعلق به یک شرکت واحد هستند و از سوی یک نهاد، اداره می‌شوند؛ اما در حوزه ارز دیجیتال، اکثر بلاکچین‌ها به دنبال تمرکززدایی بیشتر هستند.ممکن است ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی یکی به نظر برسند، اما معنای آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد. ارز دیجیتال (Digital Currency) به هر ارزی اطلاق می‌شود که ماهیت دیجیتال داشته باشد. از سوی دیگر، کریپتوکارنسی یا رمزارز، ارزی است که بر بستر بلاکچین یا یک محیط رمزنگاری شده، ایجاد شده است. شاید اصطلاح رمزارز برای اشاره به این دسته از ارزها مناسب‌تر باشد اما عبارت “ارز دیجیتال” به عنوان ترجمه و جایگزینی برای کریپتوکارنسی جا افتاده است.

در ادامه به روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال میپردازیم

 

  1. ساخت مزارع استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال
  2. برنامه نویسی بلاکچین
  3. معامله گری (خرید و فروش)

 

ساخت مزارع استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال


مزارع استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در واقع انبارهایی هستند که مجموعه‌ای از دستگاه‌های ماینینگ در آنجا مشغول پردازش هستند. راه‌اندازی یک مزرعه استخراج مستلزم سرمایه‌گذاری و دسترسی به برق ارزان است. در گذشته راه‌اندازی یک مزرعه ماینینگ کار ساده‌ای بود؛ اما امروزه انجام این کار به‌ویژه در ایران بسیار سخت شده است.

به‌عنوان مثال، انیگما (Enigma) که اکنون یکی از بزرگترین مجموعه‌های استخراج ارز دیجیتال در جهان است، چند سال پیش کار خود را در تعدادی سوله فلزی معمولی آغاز کرده بود. کارآفرینان می‌توانند خدماتی را برای کمک به راه‌اندازی این سوله‌ها یا کانتینرهای مخصوص ریگ‌های ماینینگ ارائه کنند. این سوله‌ها یا کانتینرها می‌توانند بسته به منابع و بزرگی عملیات به‌صورت سفارشی نیز ساخته شوند.


بلاکچین چیست و برنامه نویس بلاکچین کیست؟

 

در حقیقت بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیع شده است که در بین گره‌های یک شبکه قرار می‌گیرد.یک پایگاه داده همچون بلاک‌چین اطلاعات را به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کند و در حقیقت بلاک‌چین به لحاظ سخت‌افزاری و یا فیزیکی وجود ندارد و در بین کدهای کامیپوتری مختلف می‌توان آن را دید. علت اصلی شناخته شدن بلاک‌چین ارزهای دیجیتال بودند، ارزهایی مانند بیت‌کوین و … . این تکنولوژی کمک می‌کند که داده‌ها را به صورت غیر متمرکز و ایمن ذخیره کنیم. اصلی ترین نوآوری در بلاک‌چین امنیت رکورد داده‌ها میباشد و بدون نیاز به واسطه، اعتماد ایجاد می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت یک پایگاه داده معمولی و بلاک‌چین در ساختار پایگاه داده است. در بلاک‌چین داده‌ها به شکل زنجیره بلوک ها ذخیره می‌شوند. هر کدام از بلوک‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند. بلوک‌ها اغلب دارای ظرفیت ذخیره‌سازی خاصی هستند و زمانی که پر می‌شوند بسته خواهند شد. هر بلوک پرشده به بلوک قبلی خود متصل است. این اتصال‌ها زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهد که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال آن بلوک تازه اضافه شده است در یک بلوک تازه تشکیل شده کامپایل می‌شود که پس از پر شدن نیز به زنجیره اضافه خواهد شد.

ساختار یک پایگاه داده به شکل جدول است. یعنی داده‌ها را به شکل یک جدول ساختار می‌دهد. در حالی که بلاک‌چین داده‌ها را به شکل یک سری بلوک در کنار هم قرار می‌دهد و آن‌ها را به هم وصل می‌کند. این ساختار داده به طور ذاتی یک جدول زمانی برگشت‌ناپذیر از داده‌ها را زمانی که در طبیعت غیرمتمرکز پیاده‌سازی می‌شود ایجاد می‌کند. هنگامی که یک بلوک پر شده باشد، در سنگ قرار می‌گیرد و بخشی از این جدول زمانی خواهد شد. هر بلوک در زنجیره زمانی که به زنجیره اضافه شده و یک مهر زمان دقیق به آن داده می‌شود.

توسعه دهنده بلاکچین فردی است که در راستای توسعه زیرساخت شبکه بلاکچین فعالیت می‌کند. توسعه دهندگان بلاکچین شامل دو گروه اصلی می‌شوند:

  • توسعه دهندگان زیرساختی بلاکچین (Core Blockchain Developer)
  • توسعه دهندگان نرم افزاری بلاکچین (Blockchain Developer Software)

فردی که جزو گروه اول باشد و به عنوان توسعه دهنده زیرساختی یا پایه بلاکچین فعالیت داشته باشد، وظیفه طراحی و تأمین امنیت و معماری سیستم بلاکچین را بر عهده دارد. به عبارت دیگر می‌توان این گونه گفت که چنین فردی به عنوان توسعه دهنده بلاکچین زیرساخت و زیربنایی را پایه‌گذاری می‌کند تا مؤلفه‌های دیگر سیستم نیز بر مبنای آن اجرا شوند.در این قسمت منظور از سایر مؤلفه‌های سیستم، سایر افراد توسعه دهنده بلاکچین هستند که به عنوان توسعه دهنده نرم افزاری وظیفه طراحی معماری اصلی وب و توسعه و ساخت برنامه‌های غیر متمرکز را بر عهده دارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در برخی شرایط، یک فرد به عنوان یک توسعه دهنده بلاکچین هر دوی این مسئولیت‌ها را خود به تنهایی بر عهده می‌گیرد. البته چنین مواردی معمولا در کسب و کارها و شبکه‌های نسبتا کوچک مشاهده می‌شود.


معامله گری ارزهای دیجیتال

 

معامله رمزارز، حرفه ای است که به کاربران خود امکان می دهد ارزهای دیجیتال خود را با دارایی های مختلف مانند پول معمولی فیات یا سایر ارزهای دیجیتال مبادله کنند. اساس این روش خریداری رمزارز در قیمت پایین تر و در یک فاصله زمانی دیگر به فروش رساندن آن با بهای بالاتر است.از اصلی ترین ابزارها برای تریدینگ و یا همان معامله گری میتوان به یک لپ تاپ اشاره کرد و یا یک کامپیوتر و همچنین یه خط اینترنت اشاره نمود، نکته قابل توجه در این زمینه این است که تجهیزات تریدینگ و یا همان معامله گری حتما نباید فوق العاده تخصصی باشند. با مراجعه به وبسایت فروشگاه دیجیتال کده شما میتوانید مناسبترین سیستم های تریدینگ را با تضمین کیفیت و بهترین قیمت بازار تهیه کرده و به معامله گری و حتی برنامه نویسی بلاکچین و طراحی ارزهای دیجیتال بپردازید.

ارز دیجیتال
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا